|
Abstract | Το βιβλίο αυτό ιχνηλατεί την πορεία σχηματισμού της ελληνικής ιστορίας από την προϊστορία της και την εποχή του λίθου, μέχρι τη σύγχρονη εποχή, τον 20ο αι. Πρόκειται για μια μακρά ιστορική διαδρομή κατά τη διάρκεια της οποίας ξετυλίγονται σημαντικές αλλαγές και εξελίξεις στο ελληνικό τοπίο, τόσο πολιτικές όσο ιδεολογικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές. Οι εξελίξεις αυτές συνέβαλαν στη διαμόρφωση της σημερινής εικόνας της Ελλάδας και του ελληνισμού. Η αφήγηση μιας τόσο μακράς ιστορικής πορείας δεν μπορεί να είναι διεξοδική σε ένα διδακτικό εγχειρίδιο σαν αυτό, με αποτέλεσμα πολλά και σημαντικά θέματα της ελληνικής ιστορίας να αναφέρονται συνοπτικά. Πρωταρχικός στόχος του εγχειριδίου είναι να «ξεναγήσει» τους εκπαιδευόμενους στη συναρπαστική πορεία, την οποία διέγραψε ο ελληνισμός από τις απαρχές του μέχρι σήμερα, ώστε να σχηματίσουν οι ενήλικες μια συνολικότερη και πληρέστερη εικόνα για την ιστορική του πορεία. Η ιστορική γνώση, όπως κάθε μορφή γνώσης, εξαρτάται από τις προϋπάρχουσες προσλαμβάνουσες των ενηλίκων και τις συλλογικές αναπαραστάσεις της ομάδας στην οποία ανήκουν. Πέρα όμως από την ιστορική γνώση, το εγχειρίδιο εξυπηρετεί στόχους μεταγνώσης. Η σημασία της μεταγνώσης έγκειται στο να αναπτύξουν οι εκπαιδευόμενοι κριτική σκέψη και ιστορική συνείδηση, ώστε η γνώση του παρελθόντος να συμβάλλει στην κατανόηση του παρόντος και τον αυτό-προσδιορισμό τους μέσα σε αυτό. Το έργο αποτελείται από δύο τόμους, από τους οποίους ο πρώτος αποτελεί το Ιστορικό Πλαίσιο – Στόχους και ο δεύτερος το Ιστορικό Περίγραμμα και συμπληρώνει συνοδευτικά τον πρώτο. Το Ιστορικό Πλαίσιο – Στόχοι επιχειρεί να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες της διδασκαλίας του μαθήματος της Ελληνικής Ιστορίας πειθαρχώντας στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών και του ωρολογίου προγράμματος, όπως συντάχθηκε από την αρμόδια επιτροπή του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Μολονότι θίγει τα σημαντικότερα ζητήματα της μακράς ιστορικής πορείας του ελληνισμού, καταβλήθηκε προσπάθεια να είναι ευσύνοπτο. Ένα βιβλίο ιστορίας, ωστόσο, πέρα από το να ικανοποιεί ανάγκες διδασκαλίας είναι ταυτόχρονα ένας τόπος αναφοράς μιας ιστορικής πορείας και ιστορικής συνέχειας. Έτσι δεν αποκλείεται κάποιες φορές να παρουσιάζεται η ανάγκη οι εκπαιδευτές να κάνουν επιλογές και προσαρμογές, τις οποίες να θεωρούν αναγκαίες κατά τη διδασκαλία. |
Author/Creator | Πάπαρη, Καίτη | Contributor | Monitor or Contractor: Καραντζόλα, Ελένη
Other: Ρήγα, Χάιδω
|
Licencee | Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ) |
Contractor | Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ) |
Language | Greek | Extent | 2 τ. (160, 187 σ.). 352 pages |
Subject | ιστορία προϊστορία κοινωνικές επιστήμες ιστορικά γεγονότα αρχαία ιστορία νεώτερη ιστορία παγκόσμια ιστορία σύγχρονη ιστορία πολιτισμός κοινωνικοπολιτισμικές ομάδες εκπαίδευση ενηλίκων |
Keywords | Ασκήσεις ιστορίας, Δραστηριότητες εκμάθησης ιστορίας, Μεταλλοτεχνία, Χαλκοκρατία, Κυκλαδικός πολιτισμός, Μινωικός πολιτισμός, Ελλαδικός πολιτισμός, Μυκηναϊκός πολιτισμός, Ομηρική εποχή, Σκοτεινοί αιώνες, Γεωμετρική εποχή, Ελληνορωμαϊκή τέχνη, Παρακμή Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, Βαρβαρικές επιδρομές, Μονoκρατορία, Μ. Κωνσταντίνου, Κωνσταντινούπολη, Ιουστινιανός, Δυναστεία Ισαύρων, Εικονομαχία, Ζ΄, Οικουμενική Σύνοδος, Καποδίστριας, Ιωάννης, Καρλομάγνος-Φραγκικό κράτος, Δυναστεία Μακεδόνων Εκχριστιανισμός Σλάβων, Εκχριστιανισμός Βουλγάρων, Βασίλειος Β΄, Δυναστεία Κομνηνών, Δυναστεία Αγγέλων Σχίσμα Εκκλησιών (1054), Δ΄ Σταυροφορία (1204) Δυναστεία Παλαιολόγων Σύνοδος Φερράρας-Φλωρεντίας, Άλωση Κωνσταντινούπολης (1453), Οθωμανική Αυτοκρατορία, Παιδομάζωμα, Αντιβασιλεία, Εκκλησία, Κοινότητες, Ελληνικές παροικίες, Εθνική αφύπνιση, Αγώνες ανεξαρτησίας, Εθνοσυνελεύσεις, Συντάγματα του Αγώνα, Πολιτικά κόμματα Εμφύλιες διαμάχες, Προστάτριες δυνάμεις πρωτόκολλα ανεξαρτησίας, Όθωνας, Σύνταγμα 1843, Συνταγματική μοναρχία, Σύνταγμα 1862, Βασιλευομένη δημοκρατία, Γεώργιος Α΄, Τρικούπης, Χαρίλαος, Δηλιγιάννης, Θεόδωρος, Προσφυγικό ρεύμα, Κρητική επανάσταση, Πτώχευση, Ελληνοτουρκικός πόλεμος 1897, Στρατιωτικός σύνδεσμος, Κίνημα στο Γουδί 1909, Κίνημα Νεότουρκων, Μακεδονικός αγώνας, Σύνταγμα του 1911, Ελευθέριος Βενιζέλος, Βαλκανικοί πόλεμοι, Μεσοπόλεμος, Δημογραφική αύξηση ελληνικής επικράτειας, Εδαφική επέκταση ελληνικής επικράτειας, Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος, Εθνικός διχασμός, Συνθήκη Βερσαλλιών, Συνθήκη των Σεβρών, Μικρασιατική καταστροφή, Συνθήκη της Λοζάνης, Δίκη των έξι, Ολοκληρωτικά καθεστώτα, Δικτατορία, Οικονομική κρίση, Πολιτική αστάθεια, Εργατικό κίνημα, Β' Παγκόσμιος πόλεμος, Τριπλή κατοχή (γερμανική, ιταλική, βουλγαρική), Στρατόπεδα συγκέντρωσης, Αρχαϊκή εποχή, Ολοκαύτωμα, Εθνική αντίσταση, Εμφύλιος πόλεμος, Μεταπολεμικά χρόνια, Πολιτική αστάθεια, Αστυφιλία, Μετανάστευση, Ανοικοδόμηση, Βιομηχανικές περιοχές, Εξηλεκτρισμός, Πόλη-Κράτος, Στρατιωτική δικτατορία, Χούντα, Τόποι εξορίας, Εξέγερση Πολυτεχνείου, Πραξικόπημα στην Κύπρο, Τουρκική εισβολή στην Κύπρο, Διχοτόμηση της Κύπρου, Μεταπολίτευση, Προεδρευόμενη Δημοκρατία, Αλφαβητική γραφή, Δωδεκάθεο, Πολιτεύματα, Δηλιακή συμμαχία, Αθηναϊκή ηγεμονία, Χρυσός αιώνας του Περικλή, Δημοκρατία, Αρχιδάμειος πόλεμος, Σικελική εκστρατεία, Δεκελεικός πόλεμος, Τριάντα τύραννοι, Σπαρτιατική ηγεμονία, Ανταλκίδειος ειρήνη, Θηβαϊκή ηγεμονία, Φίλιππος Β΄, Συνέδριο της Κορίνθου, Αλέξανδρος Γ΄, Πανελλήνια εκστρατεία Εκστρατεία Μεγάλου Αλεξάνδρου, Πολιτισμός 4ου αιώνα π.Χ., Κοσμοπολιτισμός, Ελληνιστική κοινή, Βασίλειο Πτολεμαίων, Βασίλειο Σελευκιδών, Βασίλειο Περγάμου, Βασίλειο Μακεδονίας, Συμπολιτείες, Κυριαρχία Ρωμαίων, Αυτοκράτορας Αύγουστος, Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία | Spatial Coverage | Greece | Typical Age Range | 18+ |
Intended User Role | Student Professor | Notes | Το εκπαιδευτικό υλικό εκδόθηκε στη σειρά «ελληνική γλώσσα - ιστορία». Το παρόν περιλαμβάνει και τους 2 τόμους. |
Type | Text (Book , Education ) |
|