Έρευνα υποδομής για την επιστημονική θεμελίωση κριτηρίων αξιολόγησης της γλωσσικής ικανότητας και της γλωσσικής εξέλιξης του προφορικού λόγου των αλλόγλωσσων μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με απώτερο στόχο να καθοριστούν τα επίπεδα γλωσσομάθειας της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Διατυπώνεται θεωρητικό πλαίσιο που εδράζεται κυρίως σε δύο τομείς, της γλωσσοδιδακτικής: στον τομέα κατάκτησης / εκμάθησης δεύτερης γλώσσας και στον τομέα γλωσσικής αξιολόγησης. 0 καθορισμός επιπέδων γλωσσομάθειας αποσκοπεί να δώσει τη δυνατότητα στον γλωσσολόγο ή ερευνητή να θέτει κριτήρια αξιολόγησης της γλωσσικής επάρκειας και εξέλιξης των ομιλητών μιας δεύτερης γλώσσας. Πέρα όμως από την οποιαδήποτε θεωρητική χρησιμότητα, ο καθορισμός επιπέδων γλωσσομάθειας αποσκοπεί επιπλέον να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της φυσικής πορείας εκμάθησης μιας δεύτερης γλώσσας, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν τις γλωσσικές ανάγκες των μαθητών τους καθώς και να εντοπίζουν και να αξιοποιούν τις τάσεις και τις στρατηγικές στην πορεία εκμάθησης της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Τα κριτήρια αξιολόγησης καθώς και τα επιμέρους χαρακτηριστικά ανά επίπεδο γλωσσομάθειας προέκυψαν από την ανάλυση προφορικών συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν με 80 αλβανόφωνους και ρωσόφωνους μαθητές επτά γυμνασίων της Αθήνας κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών 1997-1998 και 1998-1999.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Contractor
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής (Κε.Δ.Α.). Φιλοσοφική Σχολή. Τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής - Ψυχολογίας
Επιμορφωτικό υλικό. Πρόκειται για έρευνα υποδομής. Δεν περιλαμβάνονται συγκεκριμένες διδακτικές προτάσεις. Διατυπώνεται θεωρητικό πλαίσιο που εδράζεται κυρίως σε δύο τομείς της γλωσσοδιδακτικής: στον τομέα κατάκτησης / εκμάθησης δεύτερης γλώσσας και στον τομέα γλωσσικής αξιολόγησης. Εμπεριέχεται πλήρης και εκτενέστατος βιβλιογραφικός κατάλογος.