Διατυπώνεται θεωρητικό πλαίσιο που εδράζεται στο χώρο της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης. Tα δεδοµένα της παρούσας έρευνας αφορούν τη φύση της ταυτότητας των Τσιγγάνων και ιδιαίτερα των τσιγγανοπαίδων, το βαθµό προσαρµογής τους στο σχολείο και τις αντιλήψεις εµπλεκόµενων εκπαιδευτικών και άλλων φορέων του εκπαιδευτικού συστήµατος του τόπου µας για το παρόν και το µέλλον των παιδιών αυτών στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Έχουν επισηµανθεί παράγοντες -ενδογενείς και εξωγενείς- που παρεµβαίνουν στην πορεία ανάπτυξης και εκπαίδευσης των ατόµων αυτών. Tο ζητούµενο είναι ασφαλώς να διασφαλιστούν οι απαραίτητοι εκείνοι όροι και συνθήκες που θα διευκολύνουν την οµαλή (επαν)ένταξη των ατόµων αυτών στο σχολείο και την κοινωνία γενικότερα.
Το παρόν κείµενο αποτελεί επιµορφωτικό υλικό στα πλαίσια του προγράµµατος του ΥΠ.Ε.Π.Θ. «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο», το οποίο υλοποιείται από το Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων. Η παρουσία του κειµένου στο διαδίκτυο εξυπηρετεί επιµορφωτικές ανάγκες και ανάγκες ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών της προσχολικής, πρωτοβάθµιας και δευτεροβάθµιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αλλά απευθύνεται και στο ευρύ κοινό.