Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο της μετανάστευσης στην Ελλάδα έχει αλλάξει σημαντικά τη δημογραφική σύνθεση πολλών περιοχών και εκτιμάται ότι οι «διαφορετικοί» ξεπερνούν πλέον το 26% του συνολικού πληθυσμού. Εκτός από τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων ο πληθυσμός των σχολείων έχει διαφοροποιηθεί λόγω της εφαρμογής του Νόμου που αφορά στα παιδιά με αναπηρίες και τα τμήματα ένταξης, την προσπάθεια ένταξης των παιδιών μουσουλμανικής μειονότητας, παλιννοστούντων και Ρομά (βλέπε προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης: «Εκπαίδευση των παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη,-http://www.museduc.gr/index.php, Ένταξης Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών- http://www.keda.uoa.gr/ και Εκπαίδευσης κα Ένταξης Ρομά http://phedps.uoi.gr/eekaae/ROMA/index.htm). Το ελληνικό σχολείο παρακολούθησε αυτές τις ραγδαίες αλλαγές συχνά με αμηχανία. Η εκπαιδευτική πολιτική και διαδικασία δεν έχει επικεντρωθεί ουσιαστικά στην εφαρμογή αποτελεσματικών πολιτικών για παιδιά με ειδικές ανάγκες, αναπηρίες ή/και μαθησιακές δυσκολίες και τον ανασχεδιασμό της μαθησιακής διαδικασίας με βάση τις ανάγκες όλων των παιδιών και την κατανόηση και τον σεβασμό των διαφορετικών εθνοπολιτισμικών ομάδων. Τα τελευταία χρόνια, όμως, το πρόβλημα της απουσίας συστηματοποιημένης προσέγγισης και ειδικών εργαλείων, έχει οξυνθεί και σχεδόν σε κάθε σχολική τάξη ο εκπαιδευτικός έρχεται αντιμέτωπος με ζητήματα μαθησιακής διαδικασίας και συνύπαρξης σχετικά με τη διαφορετικότητα. Στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν σε αυτές τις καθημερινές προκλήσεις, το Υπουργείο Παιδείας, εκπαιδευτικοί, μη-κυβερνητικές οργανώσεις, παιδαγωγοί, πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, καλλιτέχνες και σύλλογοι ανέπτυξαν δράσεις και πρωτοβουλίες για να βελτιώσουν τη ζωή των παιδιών και την καλή λειτουργία των σχολείων και να δημιουργήσουν τις προυποθέσεις εκείνες που διασφαλίζουν σε όλους τους μαθητές ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Αντανάκλαση αυτής της έντονης αλλά αποσπασματικής προσπάθειας είναι όχι μόνο η απουσία ενός κεντρικού και στοχευμένου σχεδιασμού ανάλογης εκπαιδευτικής πολιτικής και παρεμβάσεων , αλλά μιας κεντρικής καταγραφής των σχετικών δράσεων, δραστηριοτήτων, προγραμμάτων και πρακτικών κατά του ρατσισμού, των διακρίσεων και της βίας που έχουν αναπτυχθεί τις τελευταίες δεκαετίες στα ελληνικά σχολεία. Έτσι, στο πλαίσιο του έργου “Σχέδιο Δράσης για την πρόληψη και την καταπολέμηση του ρατσισμού και των διακρίσεων κάθε είδους, για την ανάδειξη της σημασίας της διαφορετικότητας καθώς και για την καταπολέμηση της βίας στα σχολεία “ που υλοποιεί το Ινστιτούθτο για τα Δικαιώματα την Ισότητα και την Ετερότητα (i-RED) οργανώθηκε και υλοποιήθηκε η καταγραφή των μέχρι σήμερα οργανωμένων δράσεων στα Ελληνικά σχολεία οι οποίες στήριξαν και στηρίζουν την εξάλειψη των διακρίσεων.
Licencee
ΕΥΔ ΕΠΕΔΒΜ
Contractor
ΕΥΔ ΕΠΕΔΒΜ
Contractor
I-RED ΙΔΙΕτερο Ινστιτούτο για τα Δικαιώματα, την Ισότητα & την Ετερότητα