H λογοτεχνία ως χώρος δημιουργίας ή συντήρησης στερεοτύπων. Πώς παρουσιάζονται οι Τσιγγάνοι στην νεοελληνική λογοτεχνία τσιγγάνων, σχέση τσιγγάνων και ιθαγένειας, δυναμικές ενσωμάτωσης και τάσεις περιθωριοποίησης. Η ανάλυση που ακολουθεί και που έχει ως στόχο τη συγκρότηση της εικόνας του γύφτου (τσιγγάνου) µέσα από την ‘ύπαρξή’ του ως λογοτεχνικού πλάσµατος, βασίζεται στην άποψη ότι στερεοτυπική σκέψη ονοµάζεται στην κοινωνική ψυχολογία εκείνη η σκέψη, η οποία µε αφετηρία την ταξινόµηση ενός ατόµου σε µια κοινωνική (εδώ και φυλετική) κατηγορία, οδηγείται σε ατεκµηρίωτες γενικεύσεις για τις ιδιότητες που υποτίθεται ότι έχει κάθε άτοµο που ανήκει σε µια κατηγορία, και στην περίπτωσή µας στην κατηγορία ‘τσιγγάνος’ ή ‘γύφτος’.
Το παρόν κείµενο αποτελεί επιµορφωτικό υλικό στα πλαίσια του προγράµµατος του ΥΠ.Ε.Π.Θ. «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο», το οποίο υλοποιείται από το Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων. Η παρουσία του κειµένου στο διαδίκτυο εξυπηρετεί επιµορφωτικές ανάγκες και ανάγκες ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών της προσχολικής, πρωτοβάθµιας και δευτεροβάθµιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αλλά απευθύνεται και στο ευρύ κοινό.