Ο εν λόγω Οδηγός στοχεύει στη δημιουργία του καλύτερου δυνατού μαθησιακού περιβάλλοντος και στη μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του χρόνου των μαθητών στο σχολείο, στο σεβασμό στο πρόσωπο και τον πολιτισμό τους, στις ιδιαιτερότητες και την κουλτούρα των παιδιών της σημερινής πολυπολιτισμικής κοινωνίας μας. Επίσης στηρίζεται στις θεμελιώδεις παιδαγωγικές αρχές, όπως είναι η μαθητοκεντρική διδασκαλία, έτσι ώστε η εκπαίδευση και η διδασκαλία να οργανώνεται κατά το δυνατόν με αφετηρία τον κάθε μαθητή ξεχωριστά. Οι βασικοί του άξονες είναι η δημιουργία κινήτρων μάθησης για τον μαθητή αλλά και η προσφορά δυνατοτήτων καινοτόμου δράσης για τον εκπαιδευτικό, ενισχύοντας την αυτονομία του εκπαιδευτικού έργου και τον κριτικό αναστοχασμό του εκπαιδευτικού και μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους της διδακτικής πράξης από τα αντικείμενα διδασκαλίας στα δρώντα υποκείμενα, στον εκπαιδευτικό και στον μαθητή.