Learning procedures of children with high intelligence quotient - gifted children
Abstract
Η παρούσα έρευνα διερεύνησε τις διαδικασίες µάθησης µαθητών µε υψηλό νοητικό πηλίκο. Αυτοί οι µαθητές µε αναβαθµισµένη νοητική ικανότητα, ήτοι οι ευφυείς µαθητές, διαθέτουν αυξηµένες και εξαιρετικές δεξιότητες και ικανότητες. Σκοπός του συγκεκριµένου ερευνητικού έργου ήταν η θεωρητική και εµπειρική µελέτη της στρατηγικής ικανότητας των ευφυών µαθητών και η επίδραση της µαθησιακής διαδικασίας στις παραµέτρους της στρατηγικής ικανότητας. Η εξέταση του συγκεκριµένου ερευνητικού έργου πραγµατοποιήθηκε µέσω της σύγκρισης των ευφυών µαθητών µε δύο οµάδες µη ευφυών µαθητών. Συγκεκριµένα, στην έρευνα πήραν µέρος τρεις νοητικές οµάδες: α) µία οµάδα ευφυών µαθητών, β) µία οµάδα µέσων φυσιολογικών µαθητών, και γ) µία οµάδα οριακών µαθητών. Η σύγκριση των τριών νοητικών οµάδων στην επιλογή και χρήση γνωστικών στρατηγικών προσφέρει συµπεράσµατα για τον τρόπο που η νοηµοσύνη, λαµβάνοντας υπόψη το νοητικό πηλίκο, επιδρά στις γνωστικές στρατηγικές, τις οποίες επιλέγουν και χρησιµοποιούν µαθητές, που ανήκουν σε διαφορετικές νοητικές οµάδες. Ως προς τη µαθησιακή διαδικασία η παρούσα έρευνα εξέτασε τη συµβολή της µάθησης στη στρατηγική ικανότητα των ευφυών µαθητών. Για το σκοπό αυτό εξετάστηκε ο τρόπος που οι µαθητές διαφορετικής νοηµοσύνης ανταποκρίνονται στη µαθησιακή διαδικασία ως προς την επιλογή και τη χρήση γνωστικών στρατηγικών. Ειδικότερα, διερευνήθηκε η επίδραση της µάθησης στην πιθανή βελτίωση των παραµέτρων της στρατηγικής ικανότητας στους µαθητές των τριών νοητικών οµάδων. Η εξέταση των διαφορών των τριών νοητικών οµάδων ως προς τη συµβολή της µαθησιακής διαδικασίας στη στρατηγική ικανότητα, ανακαλύπτει τους τρόπους που οι ευφυείς µαθητές σκέφτονται και χρησιµοποιούν τις γνωστικές στρατηγικές. Στην παρούσα έρευνα εξετάστηκαν επίσης οι σχέσεις των παραµέτρων της στρατηγικής ικανότητας µε τη γνωστική ευελιξία και τη µαθηµατική ικανότητα. Σε αυτές τις συσχετίσεις διερευνήθηκε η επίδραση του νοητικού πηλίκου των µαθητών. Τελικός στόχος της παρούσας έρευνας ήταν, µέσω της εξέτασης της στρατηγικής ικανότητας των ευφυών µαθητών και των αποτελεσµάτων της µαθησιακής διαδικασίας στη στρατηγική ικανότητά τους, να προσανατολιστεί η διαφοροποιηµένη εκπαίδευσή τους µε ειδικό αναλυτικό πρόγραµµα, διδακτικές µεθόδους και συστήµατα, που θα συνάδουν µε τα πορίσµατα της έρευνας ως προς τη χρήση κι επιλογή γνωστικών στρατηγικών κατά τη γνωστική διαδικασία. Προκειµένου να επιτευχθεί αυτό, συνδυάστηκαν τα πορίσµατα της έρευνας µε τις προτεινόµενες από τη βιβλιογραφία εκπαιδευτικές και διδακτικές επιλογές για τους ευφυείς µαθητές. XXVII Η στρατηγική ικανότητα εξετάστηκε µέσω τεσσάρων στρατηγικών παραµέτρων που την καθορίζουν και οι οποίες είναι οι ακόλουθες: 1) το ρεπερτόριο των στρατηγικών που οι άνθρωποι χρησιµοποιούν, 2) η σχετική συχνότητα µε την οποία κάθε στρατηγική εφαρµόζεται, 3) η αποδοτικότητα µε την οποία κάθε στρατηγική εκτελείται, µετρηµένη σε σχέση µε την ταχύτητα και/ή την ακρίβεια της στρατηγικής χρήσης, και 4) η προσαρµοστικότητα των στρατηγικών επιλογών.